Eforturile de a stopa inflaţia în China au efecte secundare dureroase, scrie The Economist. Din cauză că băncile nu mai împrumută cu uşurinţă bani, câţiva proprietari ai unor comapnii s-au văzut în situaţia de a nu le mai putea plăti salariile muncitorilor. Chiar şi sectorul de stat are astfel de probleme. Cei aproximativ şase milioane de chinezi care lucrează la compania de căi ferate au toate motivele să oprească lucrul la miile de kilometri de cale ferată, mai ales că se plâng că nu au mai fost plătiţi de săptămâni bune, şi, uneori, chiar cu lunile.
Muncitorii care vin din vastele zone rurale ale Chinei sunt, de regulă, primii care au de suferit atunci când angajatorii sunt strâmtoraţi cu banii. În luna februarie, în urma revizuirii codului penal, a devenit ilegal pentru companii să întârzie salariile dacă au modalităţi de a le plăti. Cu toate acestea, această prevedere nu reuşeşte să îi protejeze pe cei 150 de milioane de muncitori care vin din zonele rurale şi care sunt cei care fac o mare parte din munca manuală a ţării. Aceşti muncitori tind astfel să fie consideraţi cetăţeni de mâna a doua.
Guvernul de la Beijing a crezut că o modalitate extraordinară de a menţine economia pe plus pe timpul crizei financiare şi de a impulsiona angajările, ar fi construirea de căi ferate. Dar cei 600 de miliarde de dolari investiţi în 2008 ca stimuli pentru această politică economică au fost deja cheltuiţi. Într-adevăr, banca centrală le-a solicitat urgent băncilor de stat să oprească creditările pentru a stopa inflaţia care în cursul anului, până în luna iulie, a atins maximul ultimilor trei ani de 6,5% înainte de a înregistra o scădere la 6,1% în luna septembrie.
În ultimele săptămâni, criza creditelor din estul oraşului Wenzhou a generat plecarea a zeci de oameni de afaceri care au lăsat mii de muncitori şi companii private neplătiţi. Firmele de stat sta