Administratorul Căilor Ferate Române scoate la licitaţie 34 de tronsoane feroviare pe care se vor „bate“ toţi operatorii privaţi, având în vedere potenţialul de business al traseelor.
După mai multe luni de aşteptare şi incertitudini, a venit în sfârşit momentul în care CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare, s-a hotărât să închirieze liniile ferate neinteroperabile. În Scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu FMI se prevede „închiderea sau închirierea" unor linii ferate, iar varianta închiderii a fost intens criticată de operatorii feroviari privaţi. Acum sunt scoase la închiriere tronsoane care - cel puţin din punctul de vedere al particularilor - au un mare potenţial de exploatare.
Aşadar, 34 de tronsoane sunt propuse pentru închiriere printr-o licitaţie ce va avea loc săptămâna viitoare (în 10 noiembrie), la sediul Bursei Române de Mărfuri din Bucureşti. Dintre aceste tronsoane, majoritatea au potenţial industrial, în sensul că sunt utilizate mai mult pentru transportul de mărfuri decât pentru călători. Urmează liniile cu potenţial de navetă, care fac legătura între oraşe, şi cele cu potenţial turistic (mai ales în Bucovina şi în zona Dunării), la care investitorul ar trebui să se asocieze cu turoperatorii locali pentru a le pune în valoare.
„Cred că va fi concurenţă mare, toţi operatorii privaţi existenţi acum pe piaţa românească sunt interesaţi de aceste linii", ne-a declarat Stelian Frăţilă, directorul executiv al companiei Via Terra Spedition. El apreciază că momentul licitaţiei este oportun atât pentru CFR (care „nu avea ce face cu aceste linii"), cât şi pentru transportatori. „Este o oportunitate de afaceri pentru noi şi credem că liniile care vor avea cea mai mare căutare sunt cele pe care traficul este mai intens. Momentan, nu vizăm linii pe care se desfăşoară trafic de călători", a mai spus Frăţilă. El este de acord