Fapta este deja celebră, ba chiar aproape cunoscută: la o licitaţie Bonhams ţinută pe 26 octombrie la New York şi San Francisco s-a vîndut un bull cart de Grigorescu cu 104,5 mii de dolari americani. Sînt multe cuvinte neuzuale aici. Bonhams este una dintre cele mai vestite şi vechi case de licitaţii de artă din lume, desigur, londoneză la origine. În 1793, doi specialişti în tipărituri, Thomas Dodd şi Walther Bonhams, specializat pe cărţi, şi-au unit forţele şi afacerile şi au făcut-o atît de bine că nici peste 220 de ani nu s-a desfăcut. A cunoscut o evoluţie palpitantă, cu suişuri şi coborîşuri, cu cumpărări şi vînzări, de te miri cum de se mai regăseşte numele iniţial. S-a extins, ţinînd pasul, mai exact moda cu vecinii de la Christie"s şi cei de la Sotheby"s, şi, absolut remarcabil, în 2005 şi-a cîştigat independenţa, recuperînd 49,9% din acţiunile sale de la celebrul conglomerat francez de produse de lux, LVMH (Louis Vuitton-Moet Hennessy). În preocupările firmei găsim şi iniţierea, ca acţionar, împreună cu cei de la Christie"s a Art Loss Regis-ter, o bază internaţională de date referitoare la dispariţiile, mai ales prin furt, de opere de artă.
Dar, să revenim la boii noştri, pentru că bull cart este doar termenul ales în State pentru a traduce anglofonilor miticul car cu boi care l-a făcut celebru şi îl ţine ostatic pe pictor. Este de mirare că Bonhams, foarte abilă în a utiliza profunzimi culturale în scopuri comerciale, nu a păstrat varianta româ-nească, car cu boi, care în cazul picturii lui Grigorescu este un brand consacrat, imposibil de scos din mentalitate.
Colegii de licitaţie ai lui Grigores-cu sînt toţi din secolele XVIII-XIX, cu bătaie în XX, şi europeni, că aceas-ta era tema vînzării americane. Nu au fost adjudecate toate ofertele, desigur, şi rareori s-a trecut de 10 mii de dolari. Există o diversitate remarcabilă de cuvinte care def