Elevii din şcolile româneşti vor beneficia de „lecţii de viaţă", într-o atmosferă relaxată şi mai ales nonformală, diferită de contextul educaţional standard din prezent.
În încercarea de a moderniza sistemul de învăţământ din România, profesorii vor elabora programe educaţionale cu focus pe dezvoltarea abilităţilor de viaţă ale elevilor. Peste 1.000 de profesori din ţară au fost instruiţi în ultimii trei ani pentru a pregăti tânăra generaţie să înfrunte problemele reale din viaţă şi să se integreze în societate.
„Abilităţile de viaţă reprezintă seturi de abilităţi care permit individului să ducă o viaţă de calitate, să interacţioneze corespunzător cu ceilalţi, să-şi împlinească obiectivele propuse şi să-şi rezolve problemele", susţine Rada Dumitru, inspector şcolar de specialitate pentru implementarea descentralizării instituţionale în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Ilfov.
O schimbare de mentalitate
Astfel, în timpul orelor de curs, profesorii vor încerca să lege informaţiile teoretice de activităţi din viaţa reală şi să îi motiveze pe elevi să se implice activ în activităţi şcolare şi extracurriculare. Noile programe educaţionale îşi propun să dezvolte abilităţile de viaţă copiilor, precum capacitatea de a comunica, de a lucra în echipă şi de a se implica în viaţa comunităţii, dar şi competenţe reale. De exemplu, profesorii îi vor învăţa pe elevi cum să folosească un card bancar. Chiar dacă la oraş acest lucru pare redundant, profesorii din mediul rural susţin că la sate informaţiile ajung mai greu.
„Proiectul a fost conceput pentru a răspunde nevoilor reale de formare personală şi profesională a elevilor, prin schimbarea perspectivei cadrelor didactice din România asupra procesului educaţional. Accentul a fost pus pe competenţe reale, abilităţi şi aptitudini, astfel încât absolvenţii să se integreze social şi să poată urma