Alimentele de bază au fost cele mai afectate de creşterea preţurilor, valoarea cheltuită de români pentru aceste categorii de produse fiind cu 15% mai mare în prima jumătate a acestui an, potrivit unui studiu GfK România.
Rezultatele studiului GfK privind consumul casnic, valabile pentru primul semestru din 2011, arată un consum casnic de bunuri de larg consum majorat cu 6% în primele şase luni ale anului, influenţat în special de inflaţie.
În volum, piaţa înregistrează o scădere de aproape 2% în timp ce fenomenul de down-trading (trecerea către produse dintr-un segment de preţ inferior) este înregistrat în continuare.
Din analiza principalelor categorii de produse, se observă cum alimentele de bază au fost cele mai afectate de creşterea preţurilor, valoarea cheltuită pentru aceste categorii fiind cu 15% mai mare, în timp ce cheltuielile pentru produse alimentare ne-esenţiale au crescut cu 4%.
Dintre produsele alimentare de bază, uleiul a înregistrat creşteri valorice de până la 40%, în vreme ce volumul a scăzut cu aproape 2%. Pentru cafeaua măcinată şi prăjită - considerată de asemenea de către consumatori un produs esenţial - nivelul cheltuielilor a rămas relativ stabil. Cu toate acestea, consumul a scăzut cu până la 7%, la un număr de consumatori constant.
Cheltuielile cu şamponul au crescut cu 12%
Cheltuielile pentru produsele de îngrijire a locuinţei şi de igienă personală au înregistrat creşteri de 5% în prima jumătate a anului comparativ cu perioada similară a anului precedent. Dintre produsele nealimentare de bază, gospodăriile din România au plătit uşor mai puţin pentru detergent de rufe (-1% în valoare), în timp ce pentru şampon de păr cheltuielile au crescut cu până la 12%, deşi consumul a rămas aproximativ acelaşi.
După o perioadă în care produsele de îngrijire au fost puternic afectate de scăderea consumului î