TIMISOARA. O posibila viitoare capitala culturala europeana in care vatmanii inca schimba macazurile cu… ranga! E ceva firesc sa vezi in fiecare intersectie cum conducatorii de tramvaie opresc garniturile si se dau jos sa schimbe macazul.
Regia Autonoma de Transport Timisoara nu are bani sa investeasca in linia cale de tramvai, dar nici in intretinerea macazurilor. In anul 2000, majoritatea macazurilor din oras au fost inlocuite si functionau automat. Sistemul s-a stricat insa, asa ca vatmanii, fie soare, ploaie, vant sau zapada, se dau jos la fiecare intersectie importanta sa schimbe directia de mers a garniturilor. Sportul cu ranga se practica in Piata 700, Piata Maria, Piata Balcescu si in alte zone aglomerate din oras.
Fostul director al RATT, Eugen Stanescu, spune ca actuala conducere a regiei nu a mai investit niciun leu in intretinerea macazurilor si de aceea s-a ajuns la situatia asta. ”Ele erau nemtesti, de buna calitate, nu se pune problema ca nu functionau. Pe fiecare vagon de tramvai era montat un transporter, care dadea semnale radio catre aparatele electronice de la macaze. Macazurile erau prevazute cu semafor si cu comanda de la distanta. Nu se mai face intretinere la ele, nu mai sunt oameni, s-au dat afara toti specialistii”, ne-a declarat Eugen Stanescu.
De aceeasi parere este si managerul proiectului de atunci, Mircea Cojocaru. El spune ca nu mai functioneaza niciun macaz automat si ca ar trebui folositi zeci de mii de euro pe an pentru intretinerea acestora. ”Nu mai functioneaza niciunul, dar nici semnalizarea lui luminoasa la cele automate. Goia nu mai baga niciun leu in ele. Fara 250.000 de euro pe intretinere pe an, aceste linii se vor pierde. S-au aruncat banii de pomana”, spune Cojocaru.
Practica vatmanilor nu-i sperie insa pe responsabilii din primarie sau pe directorii RATT, care nu se omoara sa caute solutii.