Pentru mai bine de 45 de minute, o pistă lăturalnică a Aeroportului Henri Coandă din Otopeni s-a transformat, la finele acestei săptămâni, în scena unui accident aviatic, o simulare la care au intervenit 48 de autospeciale şi 350 de specialişti cu misiunea de a răspunde prompt, coordonat şi profesionist.
Scenariul de la care a pornit exerciţiul a fost explozia unui cauciuc în timpul manevrelor de decolare ale unei aeronave BAC 1-11. Avionul a virat brusc spre dreapta, ceea ce a dus la ruperea trenului de aterizare, fisurarea aripii şi scurgerea combustibilului pe pistă. Drept urmare, echipajele de intervenţie s-au confruntat cu un incendiu puternic, izbucnit în dreptul rezervorului în care se aflau 10 tone de combustibil.
În ajutorul celor 55 de "pasageri", studenţi ai Facultăţii de Pompieri, au sărit, rând pe rând, într-un efort sincronizat, specialişti de la Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU), echipaje SMURD precum şi personal din structurile de siguranţă ale Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti.
Cum s-a desfăşurat, pas cu pas, exerciţiul
Primii care se sesizează în astfel de cazuri sunt specialiştii de la faţa locului. Astfel, pe pistă şi-au făcut apariţia două autospeciale cu spumă, destinate stingerii incendiilor alimentate de combustibili puternici, precum kerosenul. Prioritatea în acele momente a fost evacuarea pasagerilor şi acordarea primului ajutor, asumate în primă fază de serviciul privat de ambulanţe al aeroportului.
Din pricina incendiului, care potrivit estimărilor, s-ar fi întins pe o suprafaţă de 100-200 de metri pătraţi, la locul accidentului au fost chemate echipajele ISU. De asemenea, s-a constatat decesul a trei persoane, precum şi un număr mare de pasageri răniţi - 27. S-a instaurat "planul roşu", fiind alertate ambulanţele SMURD, care au intervenit în circa 15 minute.
Pentru o coordonare mai