Un spectacol care analizează societatea actuală, „Purificare“, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, vorbeşte despre felul în care mass-media ia locul lui Dumnezeu. Selecţionat în Festivalul Naţional de Teatru, la secţiunea „Teatrul de mâine“, spectacolul „Purificare“, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, este premiera cu care Teatrul Naţional din Bucureşti (TNB) a deschis stagiunea la Sala Atelier.
Textul lui Petr Zelenka, desemnat Cea mai bună piesă a anului 2010 în Cehia, propune o analiză subtilă a felului în care, în societatea contemporană, mass-media substituie ideea de Dumnezeu, iar televiziunea schimbă destine. Mecanismele prin care, din ce în ce mai mult în ultimele decenii, „realitatea" fabricată din spatele camerei ia locul realităţii sunt demontate cu subtilitate de Alexandru Mâzgăreanu, unul dintre cei mai activi regizori ai generaţiei tinere.
Un fel de „parodie" tristă la „Crimă şi pedeapsă", povestea lui Zelenka arată felul în care s-a modificat balanţa asumare - vinovăţie de la romanul lui Dostoievski şi până azi. Şi a modului în care televiziunea a preluat de-atunci încoace toate rolurile, devenind spaţiu al „absolvirii de păcat" şi aşezând spectatorul pe post de Dumnezeu.
Felii de realitate
O mică oglindă aşezată în faţa societăţii actuale, în montarea de la TNB, regia foloseşte toate resursele scenice pentru a crea tensiune, iar unul dintre merite ar fi că ritmul nu trenează de la o scenă la alta. Cu atât mai mult cu cât, într-o astfel de montare, ce-şi propune să redea şi să ironizeze în acelaşi timp lumea actuală, ritmul este cheia... Cu subtilitate, Alexandru Mâzgăreanu decupează felii de realitate, conducându-le asumat într-o zonă uşor îngroşată, pentru a-şi sublinia ideea: televiziunea face totul posibil. Ajutat mult de muzica lui Alexandru Suciu şi prin proiecţiile lui Andrei Dăscălescu, spectacolul mizează pe tehnica susp