Consumul în România a crescut în mod accentuat în perioada 2005-2008, acompaniat de preţuri galopante şi de un nivel tot mai mare al datoriilor. Criza care a lovit necruţător, începând cu ultimul trimestru din 2008, a scos în evidenţă carenţele unui mod de abordare total greşit. Sursa: SHUTTERSTOCK
Preţurile imobilelor sfidau orice logică, iar vânzătorul de orice fel aborda relaţia cu clienţii, de cele mai multe ori, de pe o poziţie de superioritate. Ca o consecinţă a schimbărilor profunde care au urmat, au ieşit în evidenţă cîteva atitudini greşite ale consumatorilor, care s-au împrumutat masiv, pentru a-şi achiziţiona lucruri scumpe, de care, de cele mai multe ori, nu aveau nevoie.
Vom arunca o privire asupra a şapte greşeli fundamentale pe care le fac consumatorii, potrivit Investopedia.com.
Greşeala numărul 1: Cheltuieli mărunte şi multe
Oricât de mulţi bani ai avea, îi poţi cheltui pe toţi foarte repede, dacă vrei asta cu adevărat. Atunci când cumperi lucruri mărunte, dar multe, este posibil să nu-ţi dai seama cum se duc banii. Numai dacă dai 10 lei pe zi pe un pachet de ţigări, asta înseamnă peste 3.600 de lei anual, adică peste 825 de euro. Cu banii aceştia v-aţi putea cumpăra un laptop extrem de performant, de exemplu.
Atunci când nu ai datorii, iar salariul tău depăşeşte media, cheltuielile mărunte nu prea contează. Dar atunci când ai rate de plătit pentru casă şi/sau maşină, fiecare leu plătit în plus pe lucruri de care nu ai nevoie chiar contează. În vremuri de criză, de multe ori, poate exista o diferenţă de câteva sute de euro între faliment şi supravieţuire.
Greşeala numărul 2: Ratele care nu se mai termină
Întreabă-te dacă ai nevoie cu adevărat de lucrurile pentru care plăteşti în fiecare lună, an de an. Ţi-ai luat pe datorie ultimul model de smartphone, de laptop sau de telefon mobil, p