Lumea artistică a fost contrariată când în 1898, la Clubul de Arte Frumoase din Londra, au fost expuse două versiuni ale unuia dintre cele mai faimoase tablouri semnate de Leonardo da Vinci. Tot atunci, minţilor luminate li s-a lansat o provocare: să distingă originalul de fals. Noile cercetări arată însă că ambele lucrări au fost fost pictate de Leonardo da Vinci cu ajutorul unui ucenic, scrie Daily Mail.
Specialiştii de la Universitatea Oxford cred că da Vinci şi alţi mari artişti din acele vremuri ar fi pictat mai multe exemplare ale unor capodopere pentru a face rost de mai mulţi bani.
Autorii acestor descoperiri, Martin Kemp şi Thereza Wells, au scris un volum în care descriu cum au ajuns la această concluzie cu ajutorul razelor X şi al razelor infraroşu. Cei doi susţin că cele două tablouri au fost modificate în acelaşi timp, în aceeaşi manieră şi că mişcările de pensulă ale maestrului da Vinci se regăsesc în ambele picturi. "Nu este posibil ca Leonado să le fi pictat integral pe amândouă", explică Kemp care susţine că la realizarea lucrărilor a participat şi un ucenic.
"Munca, galeriile de artă şi propriile noastre idei romantice despre pasiunea cu care aceşti creatori au dat naştere unor capodopere ne fac să uităm că aceşti artişti erau un soi de producători de tablouri şi majoritatea dintre ei făceau acest lucru pentru a-şi asigura traiul!", a adăugat profesorul de istorie a artei de la Oxford.
Kemp a explicat cum da Vinci nu poate fi singurul pictor mare care s-a folosit de ucenici pentru a-şi spori productivitatea pentru scopuri comerciale.
Lumea artistică a fost contrariată când în 1898, la Clubul de Arte Frumoase din Londra, au fost expuse două versiuni ale unuia dintre cele mai faimoase tablouri semnate de Leonardo da Vinci. Tot atunci, minţilor luminate li s-a lansat o provocare: să distingă originalul de fals. Noile