Ultimii zece ani au schimbat radical industria muzicală. Melomanii nu mai cumpără albume, dacă le pot descărca de pe Internet, însă aleg să plătească sume importante de bani pentru a-și vedea artiștii preferați în show-uri live.
În ultimii zece ani vânzările de albume au scăzut cu 40%, ajungând la nivel global la 16 miliarde de dolari, în 2010. În acest timp, în Marea Britanie și în Statele Unite s-au vândut bilete la festivaluri și concerte în valoare de 2,4, respectiv 4,6 miliarde de dolari. În era digitală, ”oamenii își doresc astfel de experiențe live și sunt dispuși să plătească bani frumoși pentru asta”, a declarat Nick George, un analist pe media la PricewaterhouseCoopers.
Schimbarea s-a petrecut și în comportamentul artiștilor. Aceștia au devenit conștienți că dacă vor să câștige o căruță de bani trebuie să organizeze turnee și să fie prezenți la cele mai importante festivaluri din lume.
În Europa au fost organizate între 2.500 și 3.000 de festivaluri și concerte anul trecut, potrivit reviste IQ. Numai în Marea Britanie au fost organizate, în 2010, 670 de astfel de evenimente muzicale, cu 73% mai multe decât în 2003.
Cum se vând festivalurile în România
În perioada 1-3 iulie, la București, s-au desfășurat două festivaluri: B’ESTFEST și Rock the City. Pentru cele trei zile de concerte, românii au cumpărat bilete în valoare de aproximativ 5,5 milioane de lei (aproape 1,5 mil. euro), dacă ar fi să luăm în calcul un preț mediu de 100 lei pe bilet și circa 55.000 de persoane prezente la cele două festivaluri, potrivit calculelor realizate de ”Capital”. Potrivit lui Valentin Vasiloiu, managing director Eventim România, cel mai important operator local de ticketing, la noi acum începe să se contureze o piață a festivalurilor. ”Estimăm că, până în 2015, vom crește cu 20% pe an, dar nu luând cotă de piaț