Transelectrica, transportatorul naţional de energie, are nevoie de investiţii de 500 de milioane de euro pentru a prelua în sistem toate capacităţile de energie regenerabilă necesare pentru ca România să-şi atingă ţinta asumată de energie verde în anul 2020, potrivit lui Octavian Lohan, director general adjunct al companiei.
El a punctat că Transelectrica nu are aceşti bani şi va cere Autorităţii de Reglementare majorarea tarifului de transport. Acest lucru va duce la creşterea preţului final al energiei.
Potenţial eolian uriaş, reţea proastă
Românii oricum vor plăti, de la 1 ianuarie, o factură mai mare cu circa 2,5%, pentru că producătorii de energie regenerabilă beneficiază, din septembrie, de mai multe subvenţii decât primeau până acum, după ce o nouă legislaţie a fost pusă în aplicare.
Investiţiile în energia regenerabilă sunt susţinute printr-o schemă de subvenţii sub forma certificatelor verzi pe care le primesc producătorii şi pe care aceştia le vând pe o piaţă specializată. Furnizorii sunt obligaţi să achiziţioneze o anumită cotă de certificate, dar costul lor este transferat în factura finală. Astfel, consumatorii de energie vor plăti peste 10 miliarde de euro în următorii 10 ani pentru susţinerea energiei verzi.
Potenţialul eolian al României, de 14.000 de MW, este cel mai mare din sud-estul Europei, astfel că în ultimii doi ani am asistat la un adevărat boom pe această piaţă. Transelectrica a primit cereri de racord la reţea de peste 30.000 de MW, adică de două ori mai mult decât pontenţialul ţării, din care 8.000 de MW au deja contracte de racord.
În prezent, sistemul energetic poate prelua doar 3.000 de MW eolieni, întrucât energia produsă din vânt este fluctuantă, iar în sistem cantitatea de electricitate produsă trebuie să fie egală cu cea consumată. Potrivit lui Lohan, pentru ca România să-şi atingă ţinta de electr