Compania naţională îşi va pierde exclusivitatea pe anumite segmente după sfârşitul anului viitor
Neagoe (CNPR): Veţi vedea o Poştă Română care îşi foloseşte atuurile la maximum
Lucian Aldescu (DPD): Odată realizată tranziţia, vor rămâne doar câţiva jucători principali, care vor trasa coordonatele şi tendinţele pieţei
Mai avem puţin peste un an până când piaţa serviciilor poştale din România trebuie să înceapă procesul de aliniere la standardele europene, iar prin asta se înţelege în primul rând liberalizarea acesteia. Liberalizarea va trebui să însemne că şi alte companii pot aspira la servicii pe care le prestează în prezent doar Compania Naţională Poşta Română (CNPR).
Competiţia va avea verde din partea autorităţilor de reglementare, iar activităţile rezervate Poştei pot fi abordate şi de firmele private. Printre acestea, cele mai importante sunt expedierile de colete ce cântăresc sub 50 de grame (corespondenţa internă) şi serviciile financiare exclusive, cum este cazul livrării pensiilor la domiciliu, ce sunt operate în prezent doar de Poşta Română. Scopul liberalizării, însă, nu este cel al diversificării bazei de companii operatoare, ci crearea unei pieţe care să ofere cele mai bune servicii la cele mai bune preţuri, care să opereze în favoarea clientului.
Însă ceea ce va trebui să fie în avantajul clientului, pe termen scurt, va da bătăi de cap celor care se vor ocupa de această piaţă din 2013 înainte. Sunt mici firme care operează deja pe segmentul, aşa-zis în prezent, de servicii poştale private. Dar din 2013 toţi vor concura pe aceeaşi piaţă, iar la o primă privire poziţia pe care o ocupă în prezent Poşta Română îngreunează misiunea celor care vor să intre pe segmentul rezervat actualei companii de stat. Cota de piaţă nu se câştigă prin bunăvoinţa concurenţei, iar diminuarea deţinerii din piaţă pe care Poşta o are în preze