Povestea veche: conducătorii păcătuiesc, poporul e pedepsit*
Cartea a patra a Pentateuhului – prima parte a Bibliei, poartă denumirea de Numeri şi s-ar traduce „numărători” sau în limbaj contemporan „recensăminte”, deoarece sunt istorisite trei asemenea evenimente, două sub Moise şi unul sub Regele David. Primul recensământ efectuat la începutul călătoriei prin pustie – în Sinai şi al doilea de la sfârşitul exodului – lângă Ierihon sunt relatate ca fiind „plăcute lui Dumnezeu”.
Motivele numărătorilor în acea epocă erau legate de cunoaşterea numărului credincioşilor şi de împărţirea pământurilor în Ţara Făgăduinţei, asocierea dintre recensământ şi realocarea loturilor de pământ fiind şi astăzi actuală în unele ţări precum Siria. Numărarea implica un ritual de purificare şi chiar plata unei taxe „pentru răscumpărarea sufletului”, „ca să nu vină nici o nenorocire asupra lor în timpul număratului”. La fel ca darea legilor pe table de piatră, recensământul se repetă, dacă poporul a căzut în păcat şi ratează darul primit.
Cel de-al treilea recensământ, cel al lui David, este considerat un păcat greu, osânda fiind gravă, chiar dacă Dumnezeu îi permite lui David să aleagă dintre trei pedepse: „foamete în ţară şapte ani, să fugi trei luni de vrăşmaşii tăi şi ei să te urmărească sau timp de trei zile să fie ciumă în ţara ta”. David alege ciuma de trei zile şi 70.000 de oameni mor. În sine, recensământul nu este reprobabil, căci, altfel, şi primele două numărători, cele ale lui Moise, ar fi fost pedepsite. Păcatul lui David a constat în faptul că a declanşat recensământul la îndemnul vrăjmaşului: „Atunci
s-a sculat satana împotriva lui Israel şi a îndemnat pe David să facă numărarea israeliţilor”.
Lăsându-se ispitit, David a atras pedeapsa divină asupra lui Israel. Motivele păcatului lui David pot fi găsite în perico