Clujenii ar putea scăpa de chinul găsirii unui loc de parcare, de cozile de la intrarea în parkinguri sau de corvoada parcării. SCAI Developer, un întreprinzător privat, a prezentat, ieri, la Cluj, conceptul i-parking, un sistem ce funcţionează deja în Elveţia.
Conceptul de i-parking implică un spaţiu mic de construcţie, suprateran sau subteran, prin care maşinile sunt parcate de un lift controlat de un robot. În aceste parcări, şoferii nu au acces, iar robotul poate aşeza între 108 şi 120 de maşini pe oră. „Robotul poate aşeza maşina cu faţa pe direcţia de mers, astfel încât şoferul este scutit de manevre suplimentare", a explicat, ieri, într-o conferinţă de presă, profesorul Anton Ionescu, unul dintre susţinătorii conceptului SCAI Develorper. Aceste parcări automatizate au un design modular, adaptabil pentru creşterea eficienţei economice, adică în orice moment construcţia se poate muta în altă parte. „Dacă o zonă va deveni pietonală, parkingul se dezasamblează şi se mută unde e nevoie", a adăugat Ionescu. În ceea ce priveşte studiile efectuate de SCAI Developer, în Cluj-Napoca, astfel de parcări automatizate se pretează în trei zone: în Piaţa Mihai Viteazu, în zona intersecţiei dintre Piaţa Lucian Blaga, Clinicilor şi Primărie şi, nu în ultimul rând, la intersecţia dintre Tribunal, Teatrul Naţional şi Direcţia Finanţelor Publice Cluj.
De 20 de ori mai multe locuri de parcare
Prin tehnologia folosită, Ionescu susţine că se exonomiseşte 97% din spaţiul necesar pentru parcările convenţionale. „Pe o amprentă construită aferentă la 16 spaţii de parcare convenţionale se pot construi 320 de spaţii de parcare prin i-parking". Aceste construcţii nu au rampe de urcare, zone pentru manevre şi nici scări, lifturi şi ieşiri de urgenţă, tocmai pentru că persoanele nu au acces. Tot din acest motiv, parcările sunt sigure. „Nu există riscul ca cineva să