Producătorii de ceramică din străinătate şi-au asociat numele cu mari creatori de modă, precum Versace sau Valentino, pentru a da extravaganţă operelor lor Plăcile mici şi albe de faianţă, brâul subţirel, în culori pale, gresia simplă, uni, aşezată în romb, îmbogăţită cu alte bucăţi minuscule şi puse într-o simetrie perfectă sunt deja istorie. Faianţa cu chipul lui Audrey Hepburn, Marilyn Monroe sau a lui Humphrey Bogart face să tresară inima celor cu buzunarele doldora, dispuşi să scoată din portofel aproape 500 de lei pentru doar două astfel de plăci. Şi, când vrei să arăţi că nu banii te fac pe tine, dai 800 de lei pentru o singură placă de faianţă cu inserţii de foiţă de aur. Pe nea Nicu, om cu state vechi în construcţii, noile modele de plăci cu străluciri de sticlă sau de săruri minerale, care la cea mai fină atingere îşi schimbă înfăţişarea, afişând o altă imagine, îl fac să strâmbe din nas.
A văzut de curând plăci cu inserţii de cristale Svarowski, 6 plăci care odată aşezate una lângă alta formau imaginea Veneţiei şi care costau 1.600 de lei. A stat, le-a privit, le-a întors pe o parte şi pe alta, cu greu, căci una era să învârţi o placă mititică şi subţirică, şi alta-i să lucrezi cu plăci de 90 cm lungime şi de 1,80 metri înălţime, cum au apărut acum, la un preţ similar salariului unui profesor. N-a auzit în viaţa lui de producătorul care lucrează pentru Casa Regală din Anglia, care acum expune şi în România. Din noua lui colecţie, numai trei plăci care imită pădurea costă 1.300 de lei.
Nea Nicu priveşte o imagine cu placi de ceramică strălucitoare. Mijeşte ochii, se gândeşte şi tot nu poate să-i descopere dichisul: plăci de granit compozit cu cristale de quarţ. Metrul pătrat depăşeşte 700 de lei. „Eu lucrez de mai bine de 40 de ani. Pe vremea mea nu erau cristale”, spune bărbatul. O plăcuţă foarte îngustă şi cu lungimea de 60 de cm