Lanţul câştigurilor: Se scumpeşte benzina. Petrom face profit mai mare. Austriecii de la OMV câştigă mai mult. Câştigă şi statul prin impozite şi dividende mai mari. Câştigă, teoretic, Fondul Proprietatea şi investitorii de pe bursă. Reversul medaliei: Se scumpeşte benzina. Cresc costurile tuturor companiilor din economie şi scad marjele de profit. Cresc preţurile bunurilor. Scad consumul şi comerţul. Încetineşte creşterea economică. Scad încasările la bugetul de stat.
Creşterea preţului carburanţilor a fost principalul motor al creşterii profitului Petrom, care s-a ridicat în primele nouă luni ale acestui an la 2,92 mld. lei (695 mil. euro), dublu faţă de perioada similară a lui 2010.
Afacerile Petrom au urcat cu 23%, la 16,2 mld. lei (3,86 mld. euro), deşi în volum vânzările de carburanţi ale companiei au scăzut cu 2%, potrivit raportului trimestrial publicat pe bursă.
Rezultatele mai bune ale Petrom sunt o veste bună pentru acţionarii companiei, grupul austriac OMV, care deţine pachetul majoritar de 51% din acţiuni, dar şi pentru statul român şi Fondul Proprietatea, care deţin câte 20% din acţiuni. Aceştia vor încasa dividende mai mari anul viitor.
Cu ce preţ însă? Creşterea preţului carburanţilor este o veste proastă pentru economie. În ultimul an au crescut costurile cu transportul pentru toţi agenţii economici locali. Asta s-a dus mai departe în preţul final al produselor sau în scăderea marjelor de profit ale producătorilor, mai ales în agricultură. Produsele mai scumpe au determinat vânzări mai mici, cel puţin în volum, deci scăderea activităţii din comerţ.
Practic, ce au câştigat austriecii şi ceilalţi acţionari ai Petrom pe o parte, se traduce în pierderi pentru alte companii sau într-un consum mai mic, deci are un efect de frânare asupra creşterii economice. Desigur, o parte a acestor profituri se întorc sub a