Foarte mulţi producători, aşa-zişi tradţionali, îşi înşală clienţii lipind etichete cu „tradiţional” pe propriile produse când, de fapt, vând la preţuri mai mari alimente realizate cu aditivi şi cu alte substanţe specifice industriei de profil.
296 de agenţi economici din 402 controlaţi vindeau astfel de alimente tradiţionale fără a respecta modul de preparare a acestora. Iar, din 610 tone de alimente vândute sub titulatura de produse tradiţionale, 594 tone nu respectau prevedererile legale privind protecţia consumatorului.
Acestea au fost constatate de comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) în cadrul unui control naţional realizat în luna octombrie. Aceste probleme au ieşi la iveală doar din verificarea etichetelor, fără a se mai realiza şi analizele de conţinut a produselor.
„Sunt foarte multe probleme cu aceste produse. Mulţi agenţi economici lipesc o etichetă sau vând sub titulatura de produs tradiţional produse alimentare pentru a-i atrage pe clienţi. Cu toţii am văzut în comerţ salamuri, parizer vândut ca produs tradiţional cu titulatura „ca la mama acasă”, „ca la bunica” etc. Ştim că astfel de produse nu se fac în mod tradiţional acasă”, a punctat Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC.
Amenzi de aproape un milion de lei
„Am desfăşurat o acţiune de control de verificare a legalităţii termenilor ‘tradiţional’, ‘reţetă tradiţională’ sau ‘produse alimentare cu indicaţii geografice sau cu denumire de origine’ “, a mai explicat Cerbulescu.
Urmare a neregulilor constatate s-a dispus oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a 533 kg produse alimentare, în valoarea de 10.726 de lei, produse improprii consumului uman.
În plus, s-a mai decis oprirea temporară de la comercializare a circa 29.109 kilograme de produse alimentare, în valoare de 262.816 lei până la