Piaţa de medicamente a crescut cu 13,7% în trimestrul III faţă de trimestru III 2010 până la 2,74 miliarde de lei (643 milioane de euro), cea mai bună evoluţie din acest an, în condiţiile în care avansul din primul trimestru a fost de numai 2,8%, iar în cel de-al doilea de 4,4%, potrivit datelor companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.
Marea surpriză adusă însă de trimestrul trei a fost creşterea în volum, de 9,5%, nivel care nu a mai fost atins în intervalul 2009 - primul semestru din 2011 (din datele pe care le deţine ZF). Dintre segmentele pieţei, se remarcă medicamentele fără prescripţie, al căror volum a avansat cu 15%. Reprezentanţii Cegedim remarcă faptul că aceste rezultate au fost influenţate de rezultatele slabe din trimestrul trei al anului 2010, în condiţiile reducerii nivelului de compensare la majoritatea medicamentelor. Pe de altă parte, jucătorii din piaţă sunt de părere că majoritatea companiilor au dorit să-şi mărească vânzările înainte ca noua taxă de clawbak să fie implementată. Ministerul Sănătăţii a început la 1 octombrie aplicarea în industria medicamentelor a unei noi variante a taxei clawback, o taxă extrem de controversată, care a apărut pentru prima dată în legislaţie în 2009, dar care nu îşi produsese efectele din cauza unor neclarităţi legislative. Prin clawback statul taxează producătorii de medicamente pentru orice creştere a consumului peste nivelul aprobat prin bugetul de la începutul anului şi se aplică tuturor companiilor, chiar dacă au creşteri sau scăderi ale cifrelor de afaceri.
Cum s-a văzut trimestrul trei din interior Ioan Nani, directorul general al Antibiotice Iaşi, spune că avansul pieţei atât în volum, cât şi în valoare a fost determinat de teama cu privire la noua lege a clawback-ului, în condiţiile în care majoritatea companiilor au încercat să-şi mărească expun