IRES Atitudini și obiceiuri de consum media - Percepții privind CNA Descarcă fişierul ataşat
Majoritatea românilor consideră că televiziunile sunt dispuse să difuzeze orice de dragul audienţei şi că statul ar trebui să intervină pentru a opri emisiunile care aduc atingere bunului gust. 65% dintre români cred că televiziunea îi manipulează. Cu toate acestea, 83% se uită zilnic la televizor, îndeosebi la programele de ştiri, potrivit unei cercetări a Institutului Român pentru Evaluare şi Strategie realizat la cererea Consiliului Naţional al Audiovizualului şi dat publicităţii joi. Cercetarea Atitudini şi obiceiuri de consum media. Percepţii privind CNA arată că aproape trei sferturi dintre români cred că posturile tv exagerează orice subiect şi că se fac vinovate de manipulare.
98% dintre cei chestionaţi consideră că televiziunea ar trebui să aibă şi un rol educativ, iar 82% cred că publicul român are un nivel de educaţie scăzut. Doar 55% dintre cei chestionaţi cred că publicul doreşte să vadă scandaluri la televizor, iar 48% cred că posturile nu sunt vinovate pentru ceea ce difuzează, întrucât ele răspund unei cereri a publicului.
81% dintre repondenţi cred că televiziunile expun copiii la influenţe nocive prin intermediul emisiunilor difuzate. Este vorba de programe ce conţin referiri la consum de droguri şi de alcool, fumat, violenţă, comportamente imorale, nuditate şi sexualitate. Pe de altă parte, spre dezamăgirea companiilor de publicitate, reclamele nu influenţează comportamentul de consum la nivelul familiei: 34% dintre cei chestionaţi spun că „foarte rar” copiii le-au solicitat să cumpere produse în urma vizionării de reclame.
Cercetarea a fost realizată pe un eşantion de 1243 de persoane majore, în data de 25 octombrie 2011, prin interviuri telefonice, şi are o eroare maximă tolerată de ± 2,8%.
Alte date relevate de studiul IRES