Mai întâi, faptele, probabil, cunoscute. La Théâtre de la Ville din Paris, câteva grupări catolice radicale contestă de mai bine de două săptămâni un spectacol al unui cunoscut dramaturg italian, pe care îl consideră blasfemator. „România literară“ a publicat un meridian pe această temă.
Compuse din tineri, majoritatea studenţi, grupările cu pricina au ocupat piaţa din faţa teatrului, strigând lozinci şi arborând pancarte, încă din seara premierei, şi au revenit la fiecare spectacol. Unii dintre protestatari s-au mărginit să se roage, alţii au încercat să-i împiedice pe spectatori să intre în sală, în fine, cei mai îndrăzneţi au escaladat zidul exterior, aruncând pe ferestrele sălii de spectacol ouă şi găleţi cu apă de canal. A fost nevoie de intervenţia jandarmilor, care fac de pază zilnic la intrare. Protestul fundamentaliştilor catolici n-a rămas fără replică. Arhiepiscopul de Paris a condamnat violenţa, declarând că biserica nu le împărtăşeşte convingerile extremiste. Peste 1000 de intelectuali au semnat o petiţie publicată în mai multe ziare în care pledează pentru ideea de libertate a cuvântului şi împotriva oricărui fel de cenzură.
Câteva zile mai târziu, gazeta satirică „Charlie Hebdo”, un fel de „Caţavencii” noştri, a scos un număr intitulat aluziv „Charia Hebdo”. Site-ul gazetei a fost imediat piratat de o grupare islamică radicală, Akincilar, formată din nouă hakeri turci inspiraţi de legendara cavalerie otomană cu acelaşi nume. Şeful lui Akincilar e un student în informatică din Istanbul în vârstă de 20 de ani. În acelaşi timp, sediul parizian al lui „Charlie Hebdo” a fost distrus cu cocteiluri Molotov de către persoane necunoscute. Într-un interviu din „Journal du Dimanche” din 6 noiembrie, junele informatician neagă orice legătură între Akincilar şi cocteilurile Molotov, afirmând că protestul tovarăşilor lui este unul pur religios şi ex