Bucharest International Experimental Film Festival (BIEFF) il readuce in acest an, intre 17 si 20 noiembrie, pe Peter Greenaway, prezinta in premiera Leul de Aur la Venetia 2011 – “Faust” de Aleksandr Sokurov, iar intre cele doua coperte vine cu scurtmetraje alese pe spranceana. Mai exact, pe spranceana regizoarei Adina Pintilie, curatorul festivalului. Printre acestea, “Maska”, unul dintre cele mai recente filme ale Fratilor Quay.
Gemenii Stephen si Timothy Quay s-au nascut in SUA, in 1947, dar si-au desavarsit educatia la The Royal College of Art din Londra. De la ilustratie de carte au trecut la animatie stop-motion si lungmetraje de fictiune, devenind unii dintre cei mai apreciati autori de animatie contemporani.
Fac filme ciudate si nelinistitoare. Personajele lor sunt fie desenate, fie oameni in carne si oase (ca in “In Absentia”, o animatie inspirata din povestea reala a unei femei schizofrenice care isi petrece timpul scriindu-i sotului, din ospiciu, scrisori cu o singura fraza – “Herzensschatzi komm”/”Vino, iubitule”) fie papusi de plastic (ca in “Street of Crocodiles” – cel mai apreciat film al lor de pana acum) ori papusi de portelan (ca in “Maska”).
Quay Brothers adapteaza adesea proza - “Streets of Crocodiles”, candidat la Palme d’Or in 1986, e inspirat din Bruno Scultz, iar “Maska” adapteaza povestirea omonima a lui Stanislaw Lem -, la fel cum lucreaza pe bucati muzicale deja compuse, ceea ce le permite sa construiasca vizual pe structura acestora.
Muzica atonala a lui Karlheinz Stockhausen completeaza lumea din “In Absentia”, care e lumea din mintea unei persoane schizofrenice. Muzica lui Krzysztof Penderecki a mai fost folosita in “The Shining”, “Wild at Heart” sau “Shutter Island”, dar “Maska” e primul film unde e integrata unei constructii vizuale similare ei.
Despre enigmaticii gemeni Quay s-