Numit initial "Noul Val" (formula contestata tocmai de cineasti), curentul devenit "Noul Cinema Romanesc" e pus sub lupa tocmai de autorii sai intr-un serial ce debuteaza pe HotNews.ro. "E pericoloso sporgersi" de Nae Caranfil e puntea de trecere intre doua lumi - chiar daca autorul sau n-o recunoaste. Vorbind despre "Marfa si banii", Dragos Bucur isi aminteste "cum l-a alergat (Cristi- n.red.) Puiu pe producatorul Duloiu in jurul jeep-ului productiei cand acesta i-a zis ca e un regizor de doi lei pentru ca vine in bermude la filmare".
Inainte de a aparea "Marfa si banii", anul 2000 fusese cu adevarat Anul 0 al cinematografiei romane pentru ca nu se produsese niciun lungmetraj. Tabula rasa. Perspectivele nu erau incurajatoare si totusi Cristi Puiu, un tanar nascut in 1967 care studiase filmul la Geneva, revine acasa pentru a face primul sau lungmetraj.
Desi aproape toti cineastii inclusi - "cu voie sau fara de voie" - in Noul Cinema Romanesc se revendica de la Lucian Pintilie si de la "Reconstituirea" (1969), existase intre Lucian Pintilie si ei un regizor sortit sa nu apartina niciunei generatii si sa fie un caz singular - Nae Caranfil. Filmul acestuia de debut, aparut in primii ani de dupa 90, a usurat trecerea de la o placa turnanta la cealalta, chiar daca ce face Nae Caranfil in cinema e total opus curentului care a relansat cinematografia romana.
Nae Caranfil debutase in 1993 cu "E pericoloso sporgersi". Pe structura lui „Rashomon”, clasicul lui Akira Kurosawa, lungmetrajul urmareste povestile a trei tineri care spera sa evadeze din orasul de provincie unde se gasesc, spre sfarsitul anului 1989. De fapt, e vorba de una si aceeasi poveste urmarita din unghiul fiecaruia dintre cei trei eroi.
„E pericoloso sporgersi” e primul film postdecembrist care a reconstituit autentic, ingenios si cu umor Romania ultimului an de com