Am citat în titlu genericul celei de-a opta ediţii a Festivalului Filmului Românesc de la Londra - în opinia mea, un generic perfect adecvat tuturor filmelor programate.
Deşi a dat al doilea an la rând piept cu criza, ieri-încheiata ediţie din acest an a festivalului s-a bucurat de o organizare frizînd perfecţiunea. Locaţia, ca şi la ultimele cinci ediţii, în elegantele săli de la „Curzon Cinema Myfair". Trebuie să mulţumim Fundaţiei „Ion Raţiu" şi celor care s-au ocupat direct de festival - Ramona Mitrică, directoarea instituţiei, Mihai Rîşnoveanu, designerul, curatorul Mike Phillips, inimoasei echipe de voluntari. Totul a funcţionat excelent, de la deschiderea oficială marcată de discursurile lui Nicolae Raţiu, Mike Phillips şi al Ramonei Mitrică, până la închiderea nostalgică de duminică seara. Curatorul a selectat trei lungmetraje, foarte recente, ale noului val, două splendide scurt-metraje şi, în vedetă, celebra ecranizare a lui Lucian Pintile după „D-ale Carnavalului" de Caragiale. Filmele noului val - „Marţi, după Crăciun" de Radu Muntean, „Tatăl fantomă" de Lucian Georgescu şi „Loverboy" de Cătălin Mitulescu - au fost foarte bine primite de sală şi au suscitat discuţii finale animate. Primul îi permite Mariei Popistaşu, prezentă la proiecţie, o partitură ce-i pune în valoare calităţile actoriceşti, în vreme ce în cel de-al doilea, Marcel Iureş -, de asemenea prezent la Londra, ca şi regizorul Lucian Georgescu, de altfel -, face nişte treceri uluitoare din gama dramatică, pe care i-o cunoşteam, spre una comică, irizată de un umor foarte fin şi eficient în şarjarea unei lumi, cea românească, cu care personajul său, un profesor american venit pe urmele strămoşilor, ia prima oară contact. Excelentă ideea regizorului de a-i introduce, într-un fel de coperte ale filmului, pe inegalabilii Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc, cu două scurte roluri de un umo