Relaţia dintre bancă şi întreprinderile mici şi mijlocii tinde să depăşească cu mult graniţa produselor simple de tip credit-depozit, transformându-se în parteneriate pe termen lung
«La începutul lui 2008, când întrebam un patron al unui IMM cu cifra de afaceri sub un milion de euro care sunt criteriile după care alege o bancă, invariabil, răspunsul era: dacă îmi aprobi creditul în 24 de ore şi nu mă întrebi ce fac cu banii, cu tine lucrez», povesteşte un bancher cu state vechi. La începutul lui 2011, răspunsul la aceeaşi întrebare era: „lucrez cu cine e mai ieftin şi cine îmi cere mai puţine garanţii“.
Lucrurile par să se schimbe acum, la final de 2011. IMM-urile de talie mică, dar şi băncile încep să înţeleagă că o relaţie de afaceri nu înseamnă doar produsul oferit (în principal, un credit) sau preţul şi garanţiile. O relaţie de afaceri înseamnă o relaţie, în primul rând. În sensul cel mai curat al cuvântului. Și este cu atât mai adevărat în cazul legăturii companiilor de tip IMM de talie mică cu băncile. Criza a lovit extrem de dur aceste companii, iar şocul încasat a distrus multe dintre ele. Cele ce au rezistat şi‑au văzut planurile de creştere retezate şi transformate peste noapte în planuri de supravieţuire. Puţine companii au reuşit să se ridice ocupând segmente de piaţă lăsate libere de concurenţii lor direcţi şi indirecţi.
Băncile şi companiile IMM de talie mică par să intre într-o nouă etapă a legăturii lor de afaceri. Este etapa peste care apoape toate părţile au sărit în perioada de boom economic. După trei ani de criză, şi unii, şi alţii au început să pună preţ nu doar pe costuri scăzute şi soluţii miraculoase în 48 de ore, ci pe legătura de afaceri propriu-zisă. Acest lucru merge dincolo de optimizare de costuri pentru serviciile oferite de bancă. Noua legătură de afaceri merge în direcţia găsirii unor soluţii la probleme specifi