Marţi a început în Franţa primul proces intentat unor somalezi, acuzaţi de piraterie în 2008 în golful Aden. Judecaţi sub diverse capete de acuzare, toţi cei şase acuzaţi riscă închisoarea pe viaţă. Actele de piraterie cu luare de ostatici în largul Somaliei s-au multiplicat în ultimii ani din cauza absenţei în fapt a instituţiilor de stat în Somalia.
Uniunea Europeană a pus pe picioare în regiune încă din 2008 o operaţiune de supraveghere a litoralului botezată Atalanta, la care iau parte zece ţări, în jur de 20 de nave şi circa 1600 de militari. Forţele NATO sunt şi ele prezente, mai modest, sub numele de Ocean Shield. Americanii, japonezii şi sud-coreenii au trimis şi ei trupe la faţa locului. Cele care profită însă cel mai mult de slăbiciunea statelor sunt societăţile militare private.
Militarizarea regiunii golfului Aden este noul cuvânt de ordine. „Oceanul Indian este în război”, nu ezită să scrie chiar un ziar francez precum Le Figaro. De câteva luni, sub presiunea companiilor de asigurări, ţările care fac comerţ maritim prin acea zonă îşi lasă vasele să îmbarce la bord gărzi private înarmate. Spania, Italia, Germania, Rusia şi SUA se numără printre ţările care au acceptat acest sistem. Pentru moment, Franţa refuză să-şi privatizeze folosirea forţei şi pune la dispoziţia vaselor comerciale mijloacele modeste ale marinei naţionale. Armatorii francezi, dacă n-au făcut-o deja, vor trece repede la servicile privaţilor, întrucât armata franceză e rezervată doar vaselor sub pavilion francez şi, în plus, nu este disponibilă imediat.
Vine aşadar timpul societăţilor private, formate din foşti militari - azi numiţi de unii „mercenari”. Circa 60 de societăţi militare private, de cele mai multe ori britanice, sunt prezente deja pe o piaţă estimată la 500 de milioane de euro. Competenţa are însă un preţ, destul de piperat: în jur de 5000 de dolari p