Așa-numitul turism de shopping a prins aripi și la noi. Unii aleg Parisul sau Roma, în timp ce alţii se mulțumesc și cu o raită prin centrele comerciale de peste Prut. Nici graniţele nu mai sunt o piedică pentru amatori. Cu o viză sau un pașaport românesc și niște bănuţi puși deoparte, în trei ore, te poţi alege cu haine de care nu găseşti în Chișinău.
„Moldoveni, treceţi Prutul"! Ca la un îndemn, zeci de tineri traversează săptămânal hotarul pentru o raită la mall. Oferta este mai bogată decât cea de acasă, preţurile sunt mai mici şi mărfurile de o calitate mai bună, asta spun cei care fac, periodic, naveta la Iaşi.
„Decât să dau 2.000 de lei pentru o pereche de cizme în Chişinău, fabricate în Turcia, mai bine merg în România, unde se simte diferenţa, atât la preţ, cât şi la calitate. Iaşiul este destinaţia perfectă pentru shopping şi pentru că e foarte aproape, facem doar trei ore cu microbuzul", povesteşte Anastasia Verdeş, însoţită la cumpărături de alte trei prietene. Fetele au mâinile ocupate cu pungi de tot felul şi nu au cheltuit o avere, mă asigură ele. „Venim cam o dată la trei-patru luni şi, cu 300 de euro, ne înnoim garderoba", adaugă tânăra, studentă la ASEM la Chişinău.
Iulius Mall, care e în topul preferinţelor ieşenilor, este şi favoritul moldovenilor din stânga Prutului. Centrul comercial întruneşte în jur de 200 de magazine ale unor renumite branduri naţionale şi internaţionale, precum şi o zonă de agrement.
Sus, la etajul trei, la McDonalds, întâlnesc alte două conaţionale, venite în vechea capitală a Moldovei cu acelaşi scop. Le recunosc după accent, diferit totuşi de cel al localnicilor. Liliana şi Olga spun că sunt pentru a treia oară la shoping la Iaşi, dar că ştiu deja cu ochii închişi cum să ajungă acolo.
EXCURSIA ÎNCEPE
LA UNIVERSITATE
„Şoferul ne lasă la staţia de la Universitatea «