Oamenii de afaceri din Ungaria se reorienteaza spre productia de vinuri, nu din dorinta de a obtine profit, ci din "distractie".
Sandor Csanyi, cel mai bogat ungur si seful celei mai mari banci unguresti, OTP, a deschis compania de vinuri Teleki la sfarsitul anilor '90, in vreme ce alta intreprindere, Beres, a fost lansata in 2002 de proprietarii companiei farmaceutice ungare Beres, scrie AFP.
"Toate aceste investitii au fost facute pentru prestigiu, cel putin pe termen scurt", apreciaza Zoltan Zilai, director al celui mai mare festival al vinului de la Budapesta, Borkultura Nonprofit.
Fara a avea nicio speranta ca vor obtine profit pe termen scurt, oamenii de afaceri ungari s-au aruncat totusi in afacerile cu vin, producand un impuls pozitiv in aceasta industrie, aproape distrusa in comunism.
Nimrod Kovacs, ungur american care a adus HBO in Ungaria, s-a reprofilat pe vin in ultimii ani, deschizand o companie care exporta vin unguresc pe pietele americane.
"O fac pentru ca imi place vinul... Nu vreau sa par arogant dar pierderile pe care le avem nu sunt chiar atat de serioase", explica acesta, adaugand ca se asteapta ca veniturile sa egaleze cheltuielile anul viitor, pe baza succesului pe care l-au avut exporturile de NJK 2006 si Battonage Chardonnay 2008.
"Nu vom reusi cu vinuri ieftine pe piata globala, pentru ca vuniri ieftine bune se fac in Argentina, Italia si Chile. Noi trebuie sa ne orientam spre calitate. Vinurile mele din 2009 vor fi la vanzare peste opt-zece ani. Pana atunci, nu fac bani", si-a explicat acesta principiile de afaceri.
Kovacs, ca si Zilai, a intrat in aceasta bransa mai intai din hobby. Din cele 7.500 de companii de vin din Ungaria, abia cateva au succes, unele pe plan international - majoritatea produc vin de calitate inferioara, folosind tehnici depasite si