Cea de-a doua rectificare bugetară inversează în cea mai mare parte suplimentările efectuate atât la venituri, cât şi la cheltuieli cu prilejul primei rectificări, avertizează Consiliul Fiscal, recomandând autorităţilor să îmbunătăţească procesul de programare bugetară pentru a preîntâmpina astfel de situaţii în viitor.
"Practic, dacă se exclude impactul mecanismelor excepţionale de stingere a arieratelor, cea dea doua rectificare bugetară inversează, în cea mai mare parte, suplimentările efectuate atât la venituri, cât şi la cheltuieli cu prilejul primei rectificări bugetare", se arată în opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul celei de-a doua rectificări bugetare din acest an.
Consiliul Fiscal reaminteşte că majorarea de cheltuieli din prima rectificare bugetară a fost făcută prin derogare de la prevederile Legii Responsabilităţii Fiscale, care nu permite majorarea cheltuielilor totale la rectificările bugetare.
În retrospectivă, Consiliul Fiscal constată că derogarea de la prevederile legale, pe lângă precedentul regretabil creat, s-a dovedit a fi în final inutilă, în contextul în care majorarea cheltuielilor bugetare (exclusiv impactul schemei de stingere "în lanţ" a arieratelor bugetare) de la prima rectificare a fost inversată aproape în totalitate cu ocazia celei de-a doua rectificări.
Proiectul de rectificare bugetară prevede diminuarea veniturilor şi cheltuielilor bugetului general consolidat cu aceeaşi sumă, de 132 mil. lei, menţinând astfel ţinta de deficit bugetar.
Consiliul Fiscal reaminteşte că prima rectificare bugetară a anului 2011 a prevăzut creşterea cheltuielilor totale cu 3,2 mld. lei, din care 1,43 mld. lei reveneau implementării primei scheme de stingere a arieratelor din acest an (cu impact egal pe venituri şi cheltuieli), iar 1,8 mld. lei reprezentau o majorare discreţionară a unor capitole de cheltuiel