Pentru un cinefil care face diferenţa între un film austriac şi unul german prin felul în care e pusă lumina (glumesc), sau pentru care Clermont Ferrand înseamnă nu doar locul de naştere a lui Pascal, ci şi gazda unuia dintre cele mai renumite festivaluri de scurtmetraj din lume, BIEFF (Bucharest International Experimental Film Festival) e un prilej excelent de a-şi petrece patru zile pline în sala de cinema.
Exceptînd cele două evenimente cu ştaif, Lupercyclopedia Live Cinema VJ Performance by Peter Greenaway (pentru unii, doar domnul care a declarat că cinemaul a murit odată cu apariţia telecomenzii, pentru alţii, autorul unor capodopere ca The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover sau The Draughtsman's Contract) şi proiectia filmului Faust, al lui Alexandr Sokurov (uitaţi de Russian Ark, încercaţi Mother & Son), festivalul se desfaşoară la cinema Scala în perioada 17-20 noiembrie. Dintre scurtmetrajele văzute, voturile mele se îndreaptă către:
1. Untitled (15’) – inclasificabil, la limita dintre documentar, performance şi fictiune, Untitled e de departe cel mai provocator în privinţa limbajului cinematografic. Mărturiile unor persoane filmate într-un decor voit fals construiesc o naraţiune fragmentată a cărei credibilitate e dată de modul în care spectatorul acceptă convenţiile unui gen complet hibrid.
2. Boro in the Box (40’) – dacă există un scurtmetraj care să merite eticheta de bizar, atunci acesta e Boro in the Box. O combinaţie de Jodorowsky, Buñuel şi Quay Brothers, Boro in the Box e un film impecabil vizual, al cărui umor absurd îl face paradoxal mult mai profund decît pare la o primă vizionare.
3. I Hear You Scream (12’) – puteţi să-l catalogaţi drept un poem simplu, în imagini, dar trecerea subtilă de la cautarea unui sens, fie el şi narativ, pînă la o experienţă pur emoţională, ţine de mister.
4. Sund