Trailerul recent încheiatei Vienale a fost realizat, anul acesta, de David Lynch, care ne-a oferit o minienigmă, intitulată The 3 Rs, trimitere la cei trei R care formează baza educației – Reading, wRiting, aRithmetic. Prima secvență ni-l arată pe Pete, un bătrînel grăsuț, care ține cîte o piatră în fiecare mînă, urmînd imediat întrebarea: „Cîte pietre are Pete?“. Răspunsurile sînt scrise, pe rînd, de două femei pe o tăbliță, prima indicînd cifra 3, iar a doua, 14, ambele fiind însă foarte nesigure dacă au răspuns corect. După care, pe ecran, apare insertul „Școala“ – ca loc unde încep deja manipularea și controlul asupra noastră. Iar de aici, totul devine tipic lui Lynch, o rățușcă de plastic este decapitată într-un lighean, care se umple de sînge – pînă aici, imaginile au fost doar în alb-negru –, iar Pete, îmbrăcat ca de Halloween, cu o manta și cu o pălărie țuguiată pe cap, stînd în genunchi, lovește cu un ciocan în pămînt, din care ies țipete de animal rănit de moarte. Natura agresată care se apără, iraționalul din noi, criza psihologică? Poate doar un apel la inconștientul colectiv al spectatorilor sau chiar o joacă? Și de ce nu ar fi pietrele capodoperele pe care ni le va oferi Vienala, iar țipetele de moarte, acele filme care nu ne vor rămîne în memorie? Lynch meets Freud, chiar la Viena!De la psihanaliza lui Freud la erotismul puterii Unul dintre cele mai așteptate filme ale festivalului a fost A most dangerous method, regizat de David Cronenberg, un omagiu adus lui Sigmund Freud și lui Carl Gustav Jung. Turnat parțial în amplasamentele originale din Viena, la celebra adresă Berggasse, nr. 19, unde a locuit Freud pînă în 1938, cînd a fost nevoit să se refugieze la Londra, și în parcul Palatului Belvedere, locul lui preferat de plimbare, filmul se întinde pe durata a nouă ani, din 1904 pînă în 1913, reconstituind cu farmec amiciția inițială dintre Freud