Don Quijote s-ar fi simţit bine în Spania modernă. Oraşe fantomă, autostrăzi părăsite, trenuri de mare viteză cu care nu circulă nimeni, aeroporturi unde aterizează 15 oameni pe lună. Au costat ţara zeci de miliarde de euro, iar acum a venit şi nota de plată
Spania îşi plăteşte anii de cheltuieli nesăbuite, scrie "Le Figaro" . Ţara are datorii de peste 2.000 de miliarde de dolari, iar costul banilor de împrumut devine tot mai mare - în urmă cu câteva zile, randamentul obligaţiuilor spaniole a ajuns de aproape 7%, procent considerat nesustenabil. Iar următorul guvern va trebui să aducă deficitul la 4,4% din PIB în 2012. Adică să taie 17 miliarde de euro.
O măsură extrem de dificilă în contextul în care spaniolii s-au obişnuit cu o administraţie care ani la rând a cheltuit miliarde pe tot felul de proiecte faraonice cărora astăzi nimeni nu le mai găseşte utilitatea.
Este emblematică o întâmplare din 2009. Autorităţile spaniole i-au prezentat atunci preşedintelui Barack Obama, venit în vizită, AVE (trenul de mare viteză din Spania). Obama, bine crescut, nu şi-a ascuns admiraţia. Apoi, a adăugat că îi pare rău că Statele Unite nu sunt suficient de bogate pentru a-şi permite un asemenea lux.
Spania are azi 2.200 de kilometri de căi ferate de mare viteză, un record european - Franţa vine abia pe locul al doilea. Preţul a fost însă uriaş. Mai ales că unele staţii au fost făcute doar în funcţie de calcule clientelare şi nicidecum în urma unor studii de rentabilitate. De pildă, la Guadalajara, un oraş de 80.000 de locuitori, coboară în medie din AVE...19 călători pe zi! Gara a costat nu mai puţin de 10 milioane de euro.
47 de aeroporturi din care 20 sunt goale
Ţara numără şi nu mai puţin de 47 de aeroporturi publice. Dintre acestea, doar 10 sunt rentabile. Pentru construcţia aeroportului din Ciudad Real s-au cheltuit 500 de milioane de