* Interviu cu Dan Vidraşcu, directorul general al editurii "Litera"
Reporter: Cum a evoluat piaţa de carte în această perioadă de criză economică?
Dan Vidraşcu: În perioada tulbure a anilor trecuţi, piaţa de carte a cunoscut un declin semnificativ. Vânzările slabe, coroborate cu un interes dictat de nevoile de strictă supravieţuire şi nu neapărat de cele culturale, au avut un efect dramatic asupra acestui mediu. A fost o peri-oadă foarte dificilă pentru editurile mici, dovadă că multe dintre ele nu au rezistat testului. Nici editurile mari şi consacrate nu au fost, însă, ferite de probleme, dar cu toate aces-tea, în acest moment cred că putem vorbi de o oarecare stabilitate a pieţei de carte.
Reporter: Care sunt segmentele cele mai solicitate de cititori?
Dan Vidraşcu: Românii citesc mult self-help şi carte practică, iar piaţa editorială vine cu o ofertă tot mai largă pe acest segment. Cititorii de ficţiune, având acces la multiple surse de informare, sunt tot mai exigenţi la selecţii. Tinerii cititori sunt şi ei mult mai pretenţioşi, căutând noutăţile şi bestsellerele internaţionale la doar câteva săptămâni după apariţie. În continuare, românii citesc multă istorie şi cărţi documentare.
Reporter: Care sunt segmentele de vârstă ale celor care solicită cărţi?
Dan Vidraşcu: În funcţie de preferinţe sau de conjuncturi, într-o mai mare sau mai mică măsură, absolut toate segmentele de vârstă caută cărţi. Una dintre marile reuşite ale anului care tocmai se încheie este aceea de a acoperi prin planul nostru editorial toate aceste segmente. Din acest punct de vedere, poate cea mai surprinzătoare constatare este dată de vânzările colecţiei noastre de ficţiune pentru tineri şi copii. Infirmăm prin cifre reale teoriile general perorate despre tânăra generaţie care nu mai citeşte şi ne bucurăm să vedem că acest public savurează cărţil