Marţi, 29 noiembrie, la Ateneul Român, „punctul zero" al evenimentelor culturale din ţara noastră, va avea loc un concert inedit: o adevărată simfonie creată de compozitorul irlandez Shaun Davey, care a folosit ca „libret" epitafurile de pe crucile din cimitirul de la Săpânţa.
Concertul „Vocile din Cimitirul Vesel" va fi prezentat în premieră în Bucureşti, după ce a mai avut câteva reprezentaţii simbolice, dintre care una a avut loc în seara de 14 august 2010, în ajunul Adormirii Maicii Domnului, chiar în cimitirul din Săpânţa, şi alta în noiembrie 2010, în Catedrala Saint Patrick din Dublin, ocazie cu care artiştii au fost invitaţi de către preşedintele Irlandei la reşedinţa sa.
Înfrăţire româno-irlandeză
Istoria suitei muzicale compuse de Shaun Davey pe baza epitafurilor scrise de artistul popular Stan Ioan Pătraş începe în 2008, când muzicianul a venit cu o bursă în România pentru a studia originea comună şi similitudinile dintre cultura română şi cea irlandeză. A descoperit atunci Cimitirul Vesel de la Săpânţa şi şi-a dorit să compună muzica potrivită pentru epitafurile nostime de pe crucile albastre. Zis şi făcut. Shaun Davey a compus lucrarea „Voices from the Merry Cemetery of Săpânţa" şi a invitat muzicieni români şi irlandezi să o interpreteze. Astfel, reprezentanţii a două popoare la fel de voioase, la fel de petrecăreţe şi la fel de iubitoare de „beuturi" tari şi-au dat mâna pentru a celebra victoria vieţii asupra morţii. În cadrul primei ediţii a festivalului „Lungul drum spre Cimitirul Vesel", ce a avut loc în august 2010, festival produs pe banii proprii de către un alt irlandez, pe numele lui Peter Hurley, avându-l ca director artistic pe muzicianul român Grigore Leşe, un tren plin cu iubitori de folclor şi cu zeci de rapsozi populari a traversat atunci ţara de la Bucureşti la Sighetu Marmaţiei şi de acolo la Săpânţa, pent