Încrederea în industria financiară s-a erodat foarte mult şi sistemul bancar din întreaga lume este la o "răscruce istorică" , iar reclădirea încrederii nu se poate face doar prin reglementare, ci depinde şi de "calitatea bancherilor", susţine Mugur Isărescu (desen), guvernatorul BNR.
"Încrederea, având o mare componentă emoţională, depinde foarte mult de calitatea bancherului de când lumea. Relaţia de creditare este umană, nu tehnică. Sper să ieşim din această iluzie: stabilim criterii şi computerul dă credite. Trebuie să se revină la funcţia de bază a bancherului... Reclădirea încrederii în sistemul bancar înseamnă ca şi bancherul să fie «om de încredere»", a declarat Isărescu la conferinţa de aniversare a 20 de ani de la înfiinţarea Institutului Bancar Român.
El s-a arătat sceptic că noile reglementări financiare care se conturează la nivel internaţional, în urma celei mai grave crize de după Marea Depresiune din anii '30, pot să "producă" şi norme de etică şi conduită.
"Întrebarea rămâne? Poate reglementarea să reglementeze şi normele de etică, de morală? Am rezervele mele. Cred că mai degrabă penalizarea abaterilor serioase de către comunitate, cutumele sunt esenţiale. Nu văd BNR lansându-se într-un regulament de comportament etic în băncile din România. Etica şi profesionalismul, nu doar reglementarea, sunt elemente esenţiale pentru reclădirea încrederii în industria bancară. Bancherii trebuie să înţeleagă că, în ultimă instanţă, este chiar în ajutorul lor. Mai devreme sau mai târziu încrederea nu o câştigi decât prin faptul că te impui în faţa clienţilor prin comportament de durată." Isărescu a amintit că vechii bancherii, atunci când dădeau greş, în trecut "îşi puneau pistolul la tâmplă", pentru că existau anumite "cutume". "Nu erau reguli, dar nu mai puteau ieşi în societate. Nu exista un formalism, erau mai degrabă cutume şi norme de con