Gasirea unei gradinite in Romania ar putea reprezenta, cu siguranta, subiectul unui film din seria ‘Misiune Imposibila’.
Intr-adevar, inscrierea unui copil la gradinita ar putea face parte, cu brio, din lista celor mai mari succese din viata unui parinte. Motivul? Este un fapt recunoscut ca sunt tot mai putine gradinite de stat in tara noastra si, in plus, gradinitele particulare nu au reusit sa surmonteze deficitul creat.
Invatamantul prescolar reprezinta primul stadiu de instruire si cuprinde copiii in varsta de 3-6 ani. Iar acest stadiu al invatamantului are ca unitati de educatie gradinitele. Ca tip de unitati, sunt gradinite cu program prelungit, cu program saptamanal, normal si gradinite speciale. Pe scurt, analiza de fata se refera la numarul total de gradinite. Iar datele confirma dezastrul in care se gaseste invatamantul prescolar. Astfel, din 1996 si pana anul trecut, numarul gradinitelor din Romania a scazut de aproape 9 (noua!) ori.
In 1996 erau 12.951 de gradinite in Romania, pentru ca numarul lor sa scada masiv, astfel incat, in 2010, mai functionau doar 1.498 de gradinite. Doar in 1998, 1999 si, foarte putin, in 2007 s-a inregistrat o crestere a numarului de gradinite, in restul anilor ne-am confruntat cu scaderi abrupte.
Declinuri drastice au avut loc in anii 2000 (2.751 de gradinite inchise fata de anul 1999), 2003 (1.931 de gradinite inchise comparativ cu anul precedent), 2004 (1929 de gradinite inchise), 2005 (1.918), 2006 (2.049). Incepand cu acest an, s-a mai temperat tendinta de inchidere a gradinitelor. Totusi, daca s-ar pastra ritmul scaderilor din 1996 si pana in prezent, in zece ani gradinitele aproape ar disparea din Romania. Tocmai din acest motiv este nevoie de actiune rapida si pe o perioada de timp cat mai indelungata, pentru ca aceasta problema sa fie eradicata din societatea romaneasca. Dar iata cum a evoluat