După un deceniu de creştere bruscă a vânzărilor care a transformat-o în cea mai mare piaţă a autovehiculelor noi la nivel mondial, China pare pregătită pentru următorul pas important, crearea unei pieţe moderne a maşinilor second-hand.
Industria auto din China este atât de recentă, încât în prezent există puţine afaceri care vând maşini la mâna a doua şi puţină implicare din partea marilor dealeri în acest sector. Vânzătorii şi cumpărătorii se întâlnesc la târgurile de maşini, pieţe deschise în aer liber care au dimensiuni foarte mari şi unde se vând chiar şi maşini de lux.
Acest lucru este pe cale să se schimbe pentru că piaţa maşinilor la mâna a doua va ajunge anul acesta la 4,1 milioane de vehicule, în creştere cu 7% comparativ cu anul trecut, potrivit estimărilor Mercedes-Benz.
În replică, producătorii auto, printre care şi Daimler, Nissan Motor şi Volkswagen, se grăbesc să pună pe picioare afaceri cu maşini second-hand. Un important retailer auto chinez spune că intenţionează să se orienteze către maşinile la mâna a doua pentru a-şi îmbunătăţi marjele de profit.
Companiile auto se orientează către cumpărători precum Cui Yunding, un manager în vânzări în vârstă de 37 de ani din centrul industrial Shenzhen din sudul Chinei. Recent, acesta a achiziţionat o furgonetă Nissan Lavina de doi ani, a patra maşină la mâna a doua pe care a cumpărat-o şi pentru care a plătit aproximativ 13.500 de dolari, cam cât l-ar fi costat şi o berlină de dimensiuni medii produsă de o companie chineză precum BYD Co.
"Nu am încredere în aceste maşini", spune el, referindu-se la brandurile interne. "Dacă aş fi cumpărat o maşină produsă aici, ar fi trebuit să-i fac foarte multe reparaţii."
Cui spune că cel mai probabil următoarea maşină pe care o va cumpăra va fi tot la mâna a doua. "Acesta este cel mai eficient mod de a conduce diferite tipuri de maşini p