Valoarea totală a celor mai scumpe 50 mărci moldoveneşti este de circa 158 de milioane de dolari, de două ori mai puţin decât Borsec, cel mai valoros brand românesc, şi de trei ori decât Nemirov, cel mai scump produs tipic ucrainean.
Brandul Cricova, estimat la 31 de milioane de dolari, este cel mai scump din Republica Moldova. Pe locul doi se situează Purcari, evaluat la 17 milioane de dolari, iar pe trei se regăseşte Bucuria, cu o valoare de 11,2 milioane de dolari. Aşa arată studiul realizat de firma de cercetare
MPP Consulting din Ucraina şi compania Feira Group din Moldova.
Printre primele zece mărci neaoaşe moldoveneşti se mai află Chişinău, Aroma, Buket Moldavii, Moldcell, Victoriabank, Moldova-Agroindbank şi Bostavan. Valoarea totală a celor mai importante zece branduri din ţara noastră este de 105 milioane de dolari, potrivit studiului. Topul este dominat net de băuturi alcoolice, care deţin şase poziţiii din primele zece.
Topul, o oglindă a structurii economiei
Vlad Bercu, expert economic, susţine că topul reflectă în mare parte structura economiei moldoveneşti. „Nu constituie o surpriză faptul că topul este dominat de mărci de vinării, bănci, companii de telecomunicaţii sau reţele de supermarkete. Mă surprinde în schimb faptul că din top lipsesc mai multe mărci de produse industriale, care sunt reprezentative pentru ţara noastră, precum Ionel sau JLC", a declarat expertul.
„Top 50 Moldavian Brands" include 50 mărci autohtone. În clasament au intrat în special producători de vin, de sucuri, apă minerală, băuturi alcoolice tari, dar şi bănci, reţele de benzinării, cinematografe şi magazine de tehnică de uz casnic. Topul este încheiat de Aqua uniQa şi Nefis, valoarea cărora este de 450.000 şi, respectiv, 440.000 de dolari.
Potrivit autorilor, clasamentul a fost realizat în baza factorilor care afectează în mod semnific