În acelaşi număr 3 [din 1963], paginat ca un editorial pe cea mai onorantă poziţie a paginii 1, un articol-studiu semnat de Matei Călinescu despre „Universul poetic şi varietatea stilurilor”. Prima sintagmă din titlu are un deloc întîmplător aer călinescian, pentru că tînărul critic va cita chiar din G.Călinescu şi nu de oriunde, ci din „Principii de estetică”, o carte destul de ocultată în ultimul timp, din cauza multor dovezi de „idealism” estetic pe care le conţinea. De asemenea, articolul lui Matei Călinescu este limpede unul de susţinere explicită a celui semnat de Eugen Simion cu două săptămîni înainte, de unde se poate deduce clar caracterul concertat al luptei pentru impunerea definivă nu doar a noii poezii, ci şi a unui nou mod de a vedea şi de a discuta literatura. În esenţă, mesajul e acelaşi ca şi la Eugen Simion: diversificare a literaturii (...) şi „prejudecăţi restrictive” în zona receptării (...).
O foarte frumoasă poezie de Petre Stoica, „Duminica veselă”, în pagina 6, un articol de un evazionism aproape demonstrativ despre iarna în deltă, de A.E.Baconsky (la rubrica „Carnetul scriitorului”), întregesc acest număr 3 al Gazetei literare, un număr dintre cele mai artistic orientate de pînă acum.
(Luminiţa Marcu, „Literatură şi ideologie. Gazeta literară, 1954-1968”)
În acelaşi număr 3 [din 1963], paginat ca un editorial pe cea mai onorantă poziţie a paginii 1, un articol-studiu semnat de Matei Călinescu despre „Universul poetic şi varietatea stilurilor”. Prima sintagmă din titlu are un deloc întîmplător aer călinescian, pentru că tînărul critic va cita chiar din G.Călinescu şi nu de oriunde, ci din „Principii de estetică”, o carte destul de ocultată în ultimul timp, din cauza multor dovezi de „idealism” estetic pe care le conţinea. De asemenea, articolul lui Matei Călinescu este limpede unul de susţinere explicită a celui s