Statele europene ar trebui să renunţe la facilităţile fiscale precum cele acordate companiilor auto, în loc să majoreze impozitul pe venit, atunci când vor să reducă deficitul bugetar fără să afecteze cererea, a declarat comisarul pentru Fiscalitate Algirdas Semeta, transmite Reuters.
Semeta şi-a reiterat, totodată, sprijinul pentru introducerea unei taxe pe tranzacţiile financiare, idee promovată de cancelarul german Angela Merkel, dar respinsă cu vehemenţă de Marea Britanie şi care are şanse reduse să fie adoptată la nivel global.
"Calitatea fiscalităţii va determina dacă ne scufundăm sau înotăm. Majorările arbitrare de taxe, folosite ca soluţie unică, nu sunt nici sustenabile, nici inteligente", a arătat Semeta într-o conferinţă de presă.
El a adăugat că este recomandabil ca "accentul să fie transferat de pe taxele aplicate forţei de muncă, care distorsionează dezvoltarea, pe altele care o susţin, precum cele pe proprietăţi şi consum".
Multe ţări europene încearcă să reducă datoriile mari cu un mix de majorări de impozite şi reduceri ale cheltuielilor.
Semeta a cerut extinderea bazei de aplicare a taxei pe vânzări sau a taxei pe valoarea adăugată (TVA), combaterea evaziunii fiscale, precum şi a facilităţilor fiscale acordate producătorilor de automobile.
54 de miliarde de euro
"Companiile auto beneficiază de facilităţi fiscale în 18 state membre, costul total fiind de 54 de miliarde de euro. Este aceasta o impozitare inteligentă, în special dacă luăm în considerare impactul asupra mediului?", s-a întrebat comisarul.
Executivul UE nu are un cuvânt de spus în privinţa fiscalităţii naţionale, dar este pe cale să obţină o influenţă tot mai mare în administrarea finanţelor ţărilor membre.
Ţările din zona euro care primesc asistenţă financiară, precum Irlanda, pierd deja din drepturile de stabilire a impozite