Piata de carte e jenant de mica, dar stabila, prin previzibilitatea sa. Editurile sunt in asteptarea cererii si in proces de imaginatie, in timp ce librariile par sa dispara de pe fata oraselor. Cu toate acestea, consumatorul de carte se “profesionalizeaza” din ce in ce mai mult si se pare ca oamenii nu mai vin la targurile de carte doar pentru reducerile masive.
Targul de carte Gaudeamus din acest an si-a diversificat oferta. Pe langa cele circa 240 de edituri prezente cu reduceri de la 10% la 80%, se regasesc produse multimedia - carte pe suport electronic si e-books, muzica, film, cursuri interactive - dar si ceaiuri, bomboane, monede vechi, steaguri sau chiar cosmetice bio. Cele 5 zile ale manifestarii totalizeaza peste 650 de evenimente.
Targul asteapta peste 100.000 de vizitatori. In prima zi s-a inregistrat un numar de 11.200 de vizitatori, iar a doua zi, 15.800.
Criza nu-i afecteaza pe cumparatorii de carte, se pare. Inca de dimineata, in a treia zi de targ, standurile editurilor erau foarte animate. Editurile nu au venit cu atat de mult fast ca in anii trecuti, dar unele au practicat si compromisuri cu scop comercial. Spre exemplu, o editura iti oferea la fiecare carte primita un baton de ciocolata, o cartela de telefon, un antivirus sau o mostra de parfum. Oferta, bineinteles, era pe zile, nu primeai toate cadourile o data.
Galerie Foto
Vanzari de 70 milioane de euro pe an
Piata este evaluata la circa 70 milioane de euro, "jenant de putin". Romania vinde carte la jumatate cat Ungaria, si avem o populatie de doua ori mai mare, spune Vlad Vinatoru, director de vanzari la editura Polirom. Acum 2-3 ani, piata depasea 100 milioane de euro, dar a scazut foarte mult, in mare parte din cauza ca statul nu a mai subventionat productia de manuale scolare.
"Ministerul Educatiei gestion