Acum cîţiva ani, TVR Cultural a difuzat producţia BBC Power of Art, realizată de Simon Schama. Deşi niciodată suficiente, emisiuni despre viaţa şi opera artiştilor mai sînt, însă nici una ca Power of Art. De obicei, ne sînt servite nişte informaţii esenţiale de o voce monotonă, în tonuri şterse. Power of Art, în schimb, are o forţă vizuală care valorifică în mod just operele prezentate. Fără a minimaliza importanţa producţiei impresionante pentru o emisiune despre artă, trebuie spus că meritul îi revine în mare parte lui Simon Schama – intensitatea cu care cei opt artişti aleşi (Caravaggio, Bernini, Rembrandt, David, Turner, Van Gogh, Picasso, Rothko) şi-au trăit viaţa şi au creat artă e adusă la suprafaţă, într-o manieră absolut captivantă, de talentul de povestitor al lui Schama. Un titlu la fel de potrivit pentru Power of Art ar putea fi Power of Storytelling. La finalul unui episod Power of Art, spectatorul e ca bătrînelul nevăzător luat la braţ de Amélie. În acele opt ore am învăţat mai multe despre artă decît în 12 ani de „educaţie plastică“. Mai mult, mi-a sporit interesul în artă, care pînă atunci se rezuma la Dalí şi Frida Kahlo.
Puterea televiziunii
În Power of Art am recunoscut puterea televiziunii de a trezi interese latente. De aceea m-am bucurat să aflu că printre multitudinea de real housewives şi Kardashians există o curiozitate numită Work of Art: The Next Great Artist. Un concurs în care se întrec 14 artişti pentru o expoziţie la Brooklyn Museum şi un premiu de 100.000 de dolari – totul într-un format de reality show cu propria formulă de eliminare („Your work of art didn’t work for us.“) – reprezintă coşmarul majorităţii lumii artistice. Însă coşmarul unora poate fi bucuria altora.
Faptul că Work of Art combină cultura pentru mase cu arta înaltă nu înseamnă nimic nou. Interesant la Work of Art e că permite publicului acces în