Românii sunt deştepţi. OK. Măcar de 1 Decembrie şi măcar pe Internet să fie aşa. Dar ce bine ar fi dacă am reuşi să nu mai fim penibili!
Campania „Românii sunt deştepţi" - iniţiată de ciocolata ROM, aceeaşi care acum un an a scandalizat cu un clip despre un rrom pe un yaht - incită la îndulcirea imaginii României pe Internet, avertizând că „românii sunt făcuţi de râs": latini, proşti, păduchioşi, hoţi, găinari, cerşetori, ţigani (?!). De fapt, de-a lungul vremii, intelighenţia noastră ne-a obişnuit cu această linie, a se vedea Silviu Brucan („stupid people") sau Horia Patapievici („ruşinea de a fi român"). Nu am înţeles de ce latinitatea ar fi o insultă pentru români - Vasile Alecsandri se mândrea cu „ginta nobilă latină".
Totuşi, fie şi numai pentru a mă documenta, am contribuit din plin la campanie căutând patriotic pe Google, de mai multe ori şi în mai multe limbi, „Românii sunt deştepţi". Dacă vor fi foarte multe asemenea căutari şi dacă vreun internaut de pe planetă va tasta „Românii sunt...", el va primi imediat sugestia „Românii sunt deştepţi", în loc de (de fapt, la un loc cu) „Românii sunt proşti, păduchioşi, găinari, latini, fericiţi etc." ca până acum.
Sigur, este un mod clar de a ne fura iarăşi singuri căciula şi, cu toată admiraţia pentru găselniţa publicitară a ciocolatei ROM, nu putem să nu ne mirăm de personalităţile care, în frunte cu Ion Caramitru, girează cu numele lor această idee creaţă.
Mr. Bean, celebrul personaj comic interpretat de Rowan Atkinson, îşi trimitea singur felicitări şi cadouri de Crăciun, bucurându-se grozav de „surpriză" la primirea acestora. Tot aşa şi noi, românii, cu lauda on line a deşteptăciunii noastre: noi o facem, noi ne bucurăm de ea, fiecare din noi devenind un dom' Fasolă de 1 Decembrie, că tot ne oferă autorităţile tradiţionala fasole la cazan.
Dar oare, pentru a caracteriza alte naţii