Din punctul de vedere al centrelor comerciale, România este ţara cu ponderea cea mai mare a unităţilor de tip Shopping Centre din Est şi cu cele mai puţine magazine de solduri tip Outlet. Serbia, cu un salariu mediu ceva mai mare decât România, are cele mai multe outleturi şi mai puţine centre de shopping, reiese dintr-un studiu al Jones Lang LaSallle.
În România, ponderea unităţilor de tip Shopping Centre depăşeşte 95%, în timp ce outleturile şi parcurile de retail au ponderi neglijabile, deşi în ţara noastră salariul mediu şi, în general, veniturile populaţiei sunt printre cele mai mici din Europa.
Locul trei în topul chiriilor
O altă concluzie a studiului citat este că la Bucureşti se plătesc chirii de 65-70 de euro/mp în centrele de retail, sumă care ne plasează pe locul al treilea între capitalele din Estul Europei. Prima este Praga, cu 85-90 de euro/mp, urmată de Varşovia (80-85 de euro/mp), iar la coada clasamentului chiriilor se situează Budapesta (55-60 de euro/mp) şi Zagreb (45-50 de euro/mp).
Ori marii comercianţi ştiu ceva, şi anume că românii au o putere de cumpărare mai mare decât cea oficială, încât preferă shoppingul în locul outletului, ori retailerii n-au aflat că în România se dau cele mai mici salarii.