Relația dintre instituțiile de creditare și IMM-uri s-a schimbat. În prezent, ambele părți caută soluții la probleme și fac planuri pentru a le pune în practică. Sursa: Foto: Shutterstock
La începutul lui 2008, când un bancher întreba un patron al unui IMM cu cifra de afaceri sub un milion de euro care sunt criteriile după care alege o bancă, invariabil, răspunsul era: "Dacă îmi aprobi creditul în 24 de ore şi nu mă întrebi ce fac cu banii, cu tine lucrez".
La începutul lui 2011, răspunsul la aceeaşi întrebare era: "Lucrez cu cine e mai ieftin şi cine îmi cere mai puţine garanţii“. Lucrurile par să se schimbe acum, la final de 2011. IMM-urile de talie mică, dar şi băncile încep sa înţeleagă că o relaţie de afaceri nu înseamnă doar produsul oferit (în principal un credit) sau preţul şi garanţiile.
Băncile şi companiile de talie mică par să intre într-o nouă etapă a legăturii lor de afaceri şi au început să meargă împreună în direcţia găsirii unor soluţii la probleme specifice şi mai complexe, în funcţie de contextul în care se găseşte partenerul băncii. Bancherii responsabili de segmentul de IMM-uri de talie mică numesc asta "relationship banking" şi par să aibă un plan concret pentru a pune în practică asta.
Teste "de laborator"
Una dintre băncile de top 10 din România a testat conceptul pe mai mult de 1.000 de clienţi de tip IMM de talie mică. "Relationship banking nu este un concept eteric, imaterial", spune Ana Cernat, director executiv Small Business Banking de la Bancpost.
"Acest concept este construit pe o structură concretă, dată de un pachet de tranzacţionare în trei dimensiuni, în funcţie de tipul de client, pe care un IMM de talie mică îl poate utiliza în activităţile de zi cu zi. Punctul central al acestui pachet de tranzacţionare este reprezentat de soluţia de on-line banking, Fastbanking, oferită gratuit în pachetul de tr