Invatamantul romanesc este la pamant, fiind aproape de dezastru pe toate liniile. Practic, sistemul educational din tara noastra este total dezarticulat in momentul de fata: numarul gradinitelor a scazut de noua ori in ultimii ani, iar numarul elevilor din clasele I –XII s-a redus cu peste 1,5 milioane din 1990 si pana in 2010.
In plus, tot mai multe cadre didactice de la gimnaziu si liceu parasesc sistemul . Econtext a radiografiat fiecare latura a sistemului educational din Romania, iar concluziile sunt total pesimiste. Si, dupa cum spuneam, de la gradinite si pana la liceu se inregistreaza un ‚exod’ al elevilor si al dascalilor. In schimb, la nivelul invatamantului universitar ne confruntam cu o situatie total paradoxala! Astfel, numarul studentilor a crescut exponential in ultima perioada.
Chiar daca sunt mai putini elevi, chiar daca gradinitele se imputineaza de la an la an, avem tot mai multi studenti. Ceea ce spune mult despre rigoarea de la examenele din liceu si din facultati. Paradoxal sau nu, aceasta este realitatea. Iar in aceasta analiza ne vom opri asupa acestei parti a educatiei romanesti, asupra invatamantului superior. Si vom prezenta modul in care a evoluat numarul cadrelor didactice de la acest nivel al sistemului educational. Iar concluzia este uimitoare: numarul profesorilor universitari (preparator, conferentiar, profesor, etc.) s-a dublat in ultimii douazeci de ani. Astfel, in 1990, universitatile romanesti numarau 13.927 de cadre didactice. Peste 20 de ani, in 2010, numarul acestora urcase la 29.746 de persoane. Mai mult decat dublu! Explicatia? Gurile rele ar spune doar atat: diplome pe banda rulanta si facultatile particulare.
Iata cum a evoluat numarul profesorilor universitari din 1990 si pana in 2010:
Mai mult, aceasta dezvoltare exploziva a invatamantului, acest avans multilateral dezvoltat, a condus la ap