Multe dintre învechitele avioane MIG-21 Lancer cu care defilează Armata nu vor mai avea voie să zboare începând de anul viitor. Nici la capitolul dotare terestră Armata Română nu stă mai bine.
Cu sacul legat în spate, cu armele-n mâini/ Fie zi cu soare, fie, sau cerul noros/ Fie ploi, ninsoare fie, noi mergem voios, drum bun", spun versurile marşului „Drum bun". Cântecul a îmbărbătat militarii români în ultimii 150 de ani, ne anunţă pe site-ul instituţiei oficialii Ministerului Apărării Naţionale. Aceştia par să spere ca astfel de cântece să-i facă pe militari să uite de armamentul antic, de TAB-urile pe care ei le alintă „coşciuge de fier" şi de resursa de zbor a MIG-urilor care expiră în 2012.
MIG-21 Lancer sau „coşciugul zburător"
Armata Română mai are în jur de 30 de MIG-uri, potrivit cifrelor vehiculate neoficial. Numărul exact al avioanelor de luptă nu poate fi dezvăluit de Armata Română, intrând în categoria secretelor de stat.
Despre MIG-uri se ştie însă că li se mai spune „coşgiuce zburătoare", că au zeci de ani vechime şi că sunt frecvent implicate în accidente. Ultimul a fost cel din noiembrie 2010, când un MIG-21 Lancer cu dublă comandă, al Flotilei 71 Aeriene din Câmpia Turzii, s-a prăbuşit în apropierea aerodromului din localitate. Ambii piloţi şi-au pierdut viaţa. Accidentul a determinat verificări riguroase al celorlalte MIG-uri, dar austeritatea bugetară condamnă Armata Română să nu poată trimite, încă, MIG-urile la casat. În 2012, multe dintre aeronave vor ajunge la sfârşitul orelor permise de zbor. Dar, cu reparaţii şi mici îmbunătăţiri, alte MIG-uri vor putea continua să zboare.
Oprea: Avioanele F-16 vin „încet, dar sigur"
România a lansat, de pe vremea guvernului Tăriceanu, procedura de înzestrare cu alte avioane de luptă multirol (aer-sol şi aer-aer). Favoritele au fost Eurofighter Typhoon, Gripen şi F-16. Î