„Neguţătorul din Veneţia“, pus în scenă de Laszlo Bocsardi la Teatrul „Tamasi Aron“ din Sfântu Gheorghe, aduce în prim-plan probleme ale societăţii contemporane.
Acum, mai mult ca oricând, „Neguţătorul din Veneţia", una dintre piesele controversate ale lui Shakespeare, este un fel de instrument prin care se poate lua pulsul societăţii şi al felului în care anumite teme delicate, vechi şi noi de când lumea, sunt ascunse ori aduse în prim-plan.
Controversată, pentru că la acel moment, dar şi de-atunci încoace, povestea despre evreul care cere pe post de dobândă „un funt" din carnea datornicului său, aduce în prim-plan câteva probleme care astăzi sunt în atenţia mass-mediei din lumea întreagă: homosexualitate, antisemitism, xenofobie, feminism... Iar o interpretare regizorală este sau poate fi o cheie pentru felul în care sunt ele „citite" şi înţelese în timpul şi în spaţiul în care creatorul respectiv alege să le pună în scenă.
Este şi cazul montării lui Laszlo Bocsardi, de la Teatrul „Tamasi Aron" din Sfântu Gheorghe, care, dincolo de criticile de ordin estetic care i s-ar putea aduce, propune o discuţie în limbaj artistic despre toate aceste probleme, adesea supralicitate în discursul public din societatea contemporană.
Publicul pe scenă, actorii în sală
Într-un decor minimal, construit de Bartha Jozsef, şi care exploatează la maximum datele naturale ale sălii de teatru, regia construieşte o poveste care curge pe alocuri paralel cu textul lui Shakespeare, deşi nu se abate de la el.
Prima parte se desfăşoară - aşa cum e moda în teatrul românesc - cu spectatorii pe gradene, chiar pe scenă. Câteva schele aşezate pe zidurile gri, o mică draperie roşie, în spatele căreia se află cutiile misterioase ale misterioasei Portia, fără ca ele să fie arătate vreodată, şi actori purtând costume atemporale (semnate Dobre Kóthay Judit).
Cea d