Pentru el, Marin Coroamă (20 ani), zis Martac, bradul nu are semnificaţia de la Crăciun, a vieţii şi înnoirii, ci numai una strâns legată de deces, de sfârşit.
Moare unul, sau mor zece inşi, patronii de pompe funebre din zona Halelor Ploieştiului sau din Centrul Bucureştilor vor dori crenguţe de brad pentru o coroană frumoasă sau pentru zece coroane frumoase. Atunci intră în scenă el, Martac. Se tocmeşte cu clientul la, să zicem, 6-800.000 de lei vechi pentru un mănunchi de crenguţe, ia trenul pentru o zi până în Valea Prahovei, mituieşte controlori CFR şi pădurari, şi revine acasă cu câţiva saci plini de cetină. Afacerile cu moartea nu sunt tocmai simple: cer timp şi mai cer imaginaţie.
Profit lunar: 3.000 lei
Ei, contrabandiştii, nu sunt interesaţi de brad, ci doar de banalele sale crenguţe. Cu noaptea-n cap, oamenii iau cu asalt un tren personal din Gara Basarab Bucureşti şi coboară câteva ore mai târziu într-una din staţiunile montane de pe Valea Prahovei, unde se pierd pe cărările muntelui, învăţate în ani de zile.
Trec de pădurari şi îşi învârfuiesc sacii cu crenguţe de brad. Urcă sacii pe tren, ca să-i aducă înapoi, la Ploieşti sau Bucureşti, şi stau la palavre cu controlorii de tren. De la gară, duc sacii direct la clienţi, adică la sediul firmelor de pompe funebre: acele de brad sunt delicate şi ei nu vor să rişte calitatea mărfii.
Micile crengi vor împodobi frumos coroanele mortuare şi le vor oferi solemnitate. “Nu suntem mulţi pe treaba asta, cu vânzarea de crenguţe de brad, dar suntem buni. Pot să câştig într-o lună şi 5 milioane (lei vechi- n.n.), dar şi 30 de milioane. De muncă e, că moare ăştia, pensionari şi tineri, ca muştele. Deh, viaţă grea, nene! Azi, toată lumea cere coroane la morţi, e cu pretenţii, e cu moţ", ne spune Marin Coroamă, zis Martac.
Doi “naşi" în “fişa postului"
La