Acum două săptămîni a avut loc un workshop în Realitatea. Emil Hurezeanu a avut o intervenţie în care practic s-au topit toate temele mari de dezbatere despre media, societate, românească, politică, social. Am cerut acordul autorului pentru preluarea filmului. Deşi iniţial era un discurs destinat interiorului unei companii şi angajaţilor săi, zic că ideile puse pe masă merită discutate de toată lumea. Cum intrăm în procesul de recuperare a încrederii, ce tip de presă va cîştiga, ce tip de politician va cîştiga, ce tip de societate va cîştiga? Am şi rezumat mai jos cîteva din ideile principale, în caz că nu aveţi timp să ascultaţi 20 de minute.
Sînt un vechi specialist în propagandă. Sînt singurul roman în viaţă care a condus două servicii în limba română ale unor ţări străine. 12 ani la Europa Liberă şi după aceea la Deutsche Welle. Fac diferenţa între propaganda bună şi propaganda rea. De manipulare nu scapi, nu eşti filozof, epigramist, nu eşti actor atunci cînd lucrezi într-o instituţie de presă. Am o preocupare teoretică legată de propagandă de manipulare. Toată lumea încearcă să manipuleze pe toată lumea. Statul manipulează media atunci cînd facilitează deschiderea unor dosare de către DNA vinerea, la sfîrşitul săptămînii. DNA foloseşte un anumit moment ca să declanşeze o campanie. Şi mass media manipulează. Mass-media, cartea, ca forme de manipulare. Media au cele mai multe mijloace, cele mai sofisticate de manipulare. Noi am rămas provinciali întrucît descoperim cu întîrziere şi timid mecanisme şi artefacte folosite de alţii acum multă vreme. Cînd s-a vorbit de mogulizare, de exemplu. Toate astea în Anglia, în America sînt formule de bază. Conglomerate, concentraţii, concentrări. Despre NBC şi colegii de trust, producători de rachete. Nici deformarea ştirii, nici vicierea rachetei. Injectarea profilactică cu informaţie, asta face presa, ca un vacci